سفر به کرمانشاه

جاذبه‌های گردشگری در سفر به کرمانشاه

فرهاد تراش

در غرب کوه بیستون دیواره‌ ای به طول ۳۶ متر وجود دارد که در دامنه‌ کوه کنده‌ کاری است و یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌ها در سفر به کرمانشاه به‌ حساب می‌آید. داستان‌های بسیاری درباره‌ی فرهاد تراش وجود دارد، به باور تاریخ شناسان این دیواره محل احتمالی وصیت‌نامه یا شرح پیروزی‌ های داریوش اول است که از آنجایی‌که اجل مهلتش نداد، نیمه کار رها شد، با این‌حال عموم مردم معتقدند با توجه به اشعار نظامی گنجوی، فرهاد کوه‌ کن برای وصال شیرین این بخش از کوه بیستون را کند. د رهر صورت اگر به داستان‌های اساطیری ایرانی علاقه‌ مندید پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کرمانشاه حتماً به فرهاد تراش سری بزنید.

فرهاد تراش کرمانشاه

طاق‌ بستان

طاق‌ بستان یکی از آثار تاریخی بی‌نظیری است که در شمال غربی ایران قرار دارد و مجموعه‌ای از سنگ‌ نبشته‌ها و حکاکی بر سنگ است که از لحاظ تاریخی و هنری جایگاه بی‌نظیری دارند. این منطقه  درواقع مکان خوش آب و هوایی است که پادشاهان ساسانی بر دل صخره‌های آن شرح تاج‌گذاری‌ها و جنگ‌آوری‌هایشان را به زبان پهلوی حک کرده‌اند. همچنین چند نقاشی بر دل صخره‌های طاق‌بستان حک‌ می باشد.این نقاشی ها از لحاظ ظرافت بی‌نظیرند، ازجمله به این نقاشی‌ها می‌توان به تاج‌گذاری خسروپرویز و تاج‌گذاری اردشیر دوم اشاره کرد. پس در سفر به کرمانشاه به طاق‌ بستان خوش آب‌ و هوا سری بزنید و محو ظرافت‌های آن شوید.

طاق بستان

تندیس هرکول

این تندیس غول‌ پیکر که در حدود ۱/۴۷ متر طول دارد در محوطه‌ بیستون کنده‌ شده است. و یکی از جاذبه‌ها در سفر به کرمانشاه به‌ حساب می‌آید. جالب است بدانید مجسمه هرکول در حاشیه‌ جاده‌ ابریشم معروف ساخته‌ شده بود. قدمت مجسمه‌ هرکول را به دوران اشکانیان نسبت می‌دهند. متأسفانه این مجسمه در چند سال اخیر آسیب‌های بسیاری دیده است که ازجمله‌ آن‌ها می‌توان به دزدیده شدن چند باره‌  سر آن و تخریب پیاله شراب اشاره کرد.

هرکول کرمانشاه

تکیه معاون الملک

تکیه‌ی معاون الملک در حدود ۱۱۴ سال پیش به دستور حسین‌خان معین الرعایا در کرمانشاه بنا شد. اما در سال‌های مشروطه به توپ بسته شد و به همین دلیل بعدها توسط حسین‌خان معاون الملک بازسازی و به این نام خواندند. این تکیه شامل سه بخش حسینیه، عباسیه و زینبیه است و در همه‌ این سال‌ها مراسم‌های عاشورا و تاسوعا با شور حرارت در آن برگزار می‌شد. جالب است بدانید، معماری و کاشی‌کاری بی‌نظیر این تکیه ازجمله عللی که بسیاری در سفر به کرمانشاه از آن دیدن می‌کنند.

تکیه معاون الملک

مسجد جامع کرمانشاه

این مسجد یکی از آثار با ارزش به‌ جای مانده از دوره‌ زندیه است که معماری بی‌نظیر زندیه را می‌توان در جای‌ جای آن دید. مسجد جامع کرمانشاه در خیابان مدرس واقع‌ شده است و در حال حاضر نماز جمعه و دیگر مراسم‌های مذهبی در آن برگزار می‌شود. بنابراین اگر به معماری دوره‌ زندیه علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از مسجد جامع کرمانشاه را در اولویت خود قرار دهید.

مسجد جامع کرمانشاه

معبد آناهیتا

یکی از جاذبه‌ های که در سفر به کرمانشاه حتماً باید سری به آن بزنید، معبد آناهیتا است. این معبد در استان کرمانشاه، منطقه‌ کنگاور و بر تپه‌ای به ارتفاع ۳۲ متر واقع‌ می باشد.  این معبد پس از تخت جمشید بزرگ‌ترین بنای سنگی به‌ حساب می‌آید. جالب است بدانید معبد آناهیتا درگذشته برای پاسداشت الهه‌ آب مورد استفاده قرار می‌گرفت و قدمت آن را به دوره‌ ساسانی، اشکانی و هخامنشی نسبت می‌دهند.

معبد آناهیتا

غار قوری قلعه

این غار به‌ عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ایران ثبت می باشد و به همین دلیل بازدید از آن از واجبات سفر به کرمانشاه است. غار قوری قلعه، بزرگ‌ ترین غار آبی خاورمیانه است. این غار در حدود ۶۵ میلیون سال قدمت دارد. این غار در سال ۱۳۵۵ توسط غارشناسان انگلیسی کشف شد و به‌ تدریج گسترش یافت. متأسفانه در حال حاضر به علت نگهداری نادرست، بخش‌ های از غار قوری قلعه در معرض نابودی قرار دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم در سفر به کرمانشاه و بازدید از قوری قلعه، مراقب این اثر طبیعی باشید.

غار قوری قلعه

بیستون

سنگ‌ نبشته‌ بیستون از بزرگ‌ترین سنگ‌ نبشته‌های جهان است که به خاندان هخامنشی تعلق دارد.  این اثر ارزشمند در شهرستان بیستون و دامنه‌ کوه هرسین حک‌ می باشد. بیستون در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. این سنگ‌ نبشته شامل شرح پیروزی داریوش هخامنشی بر گوماته مغ است. جالب است بدانید بیستون در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. پس در سفر به کرمانشاه به این اثر بی‌نظیر سری بزنید.

در تورهای ایرانگردی پارسوآ همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *